2014. június 24., kedd

Csókolom, jól megnőttem! 



Az ismerősök mindig megbeszélnek engem,
mekkora langaléta lettem,
milyen sovány vagyok,
púposan állok és idétlen arcokat vágok.

Kitaláltam az egyetlen védekezési módszert.
Azt mondom az ismerősöknek,
mielőtt megszólalhatnának:
„Csókolom, jól megnőttem,
és sovány is vagyok,
az anyu cipőjébe bele se fér a lábam,
púpos a hátam,
és az arcom pattanásos, zsíros és fényes!”

Ők erre elnevetik magukat
s én velük nevetek.
Csak anyu lesz rettentő mérges.



(A Csókolom, jól megnőttem! c. kötetem címadó verse - Szeptember Kiadó, 2000; a köteten kívül is megjelent sok folyóiratban)

A Könyvtári Intézet könyvismertetője (http://konyvtar.hu/konyv/29616)

Csorba Piroska: Csókolom, jól megnőttem!

Könyvismertető

A kiskamaszok gondolkodása, érzelemvilága, élményköre, sajátos nézőpontja jelenik meg Csorba Piroska derűs, nagyon mai, helyenként fanyar iróniájú, sokszor megható, máskor tréfás, de mindenkor hiteles verseiben. Mintha a Janikovszky Éva prózáiból megismert, tíz-tizenhárom éves fiúk és lányok vallanának magukról e versekben: az anyai tasli miatt megsértődött (A pofon), a muszájból levelet írni nem tudó (Levél a nagyapának), a nemzeti ünnepet a maga elképzelése szerint látó (A piros-fehér-zöld zászló), a büntetést elszenvedő, bánkódó (Nem nézhetem a tévét), a szerelmes titkot őrző (Az én dolgaim), a randevúra készülődő (Randevú előtt) tinédzser. Csorba Piroska nem csak lélektanilag hitelesen, de csakugyan kamaszos derűvel, iróniával, rengeteg humorral szól e furcsa, átmeneti életkorról, ennek mindenféle testi-lelki zűrjéről (Mi az, hogy jó), a szerelem lelket megzavaró érzéséről (Szerelem), az iskolai gondokról (Hármas vagyok történelemből). Sok-sok szellemes fordulat, eredeti szóhasználat, frappáns ellenpontozás, éles karikírozás, kitűnő ritmika, fiatalos lendület, szabad formai keretek jellemzik ezt a minden ízében kamaszos - stílusában is hitelesen mutáló hangú - költészetet, amely - minden tizenévesnek jó szívvel ajánlható.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése