Ott,
ahol ma Miskolc főutcáján a Rossmann-üzlet van, másfél évszázaddal ezelőtt a
város első – és sokáig egyetlen – könyvüzlete működött. A keskeny, egyemeletes
épület homlokzatán felirat hirdette, hogy itt működik
’Ferenczi B. könyvkereskedése’.
A
főutcán sétálók gyakran megálltak a pompás kirakat előtt, amelyben a bámuló
szemek előtt szépen elrendezve sorakozott mindenféle papír- és könyváru, amit
az üzletben kapni lehetett. A magyar és külföldi könyvek mellett kották, füzetek,
levélpapírok, képeslapok, szalvéták és különféle írószerek kellették magukat.
Hangversenyügynökség és nyomda is működött itt a könyv- és papírkereskedés
mellett.
Ferenczi B., azaz Ferenczi Bernát a második
tulajdonosa volt az üzletnek. Köztiszteletnek örvendett a városban, akárcsak az
alapító Heilprin Mihály, akihez rokoni kapcsolat fűzte. A megbecsülés jeleként
viselt oly sok társadalmi tisztséget. Ha nem tartozott volna Miskolc
legvagyonosabb polgárai közé, akkor is megérdemelt volna minden tiszteletet.
Alig volt 14 éves, amikor családjával együtt Krakkóból Magyarországra települt.
Hihetetlenül rövid idő alatt megtanulta a magyar nyelvet – lengyelül és
jiddisül jól tudott, lévén zsidó származású. Bátyja egri könyvkereskedésében
sajátította el a könyves szakma fortélyait, ott volt akkor is, amikor a ’48-as
forradalom kirobbant. A 18 esztendős Ferenczi Bernát – akit akkor még Baruk
Fraenkelnek hívtak – beállt a honvédek közé a haza szabadságáért harcolni.
A
világosi fegyverletétel után bujdosnia kellett, végül Miskolcon állapodott meg.
Heilprin Mihály – az üzlet első tulajdonosa, távoli rokona – pártfogásába
vette. Amikor Heilprin elköltözött, a fiatalember vette át az üzletet. Pár év
múlva családot alapított; második felesége, Eibenschütz Róza 16 gyermekkel
ajándékozta meg.
A
népes család eleinte bérelt lakásban élt, majd a könyvesbolt emeleti szintjén
alakították ki az otthonukat. A családfő reggeltől estig a földszinti üzletben
dolgozott, eleget tett társadalmi megbízatásainak, és még arra is jutott ideje,
hogy cikkeket írjon a megyei lapokba. Nem csoda, hogy a gyerekek nevelésének
gondja elsősorban a feleségére hárult. Igaz, megengedhették maguknak, hogy
cselédeket is tartsanak, a házimunkát aztán végképp nem győzte volna nélkülük
Róza asszony.
A
könyvkereskedés egyre sikeresebb vállalkozásnak bizonyult, a város kultúrájának
meghatározó színterévé vált. Ám az öröm mellett, mint az árnyék, mindig ott
settenkedik a bánat is, Ferencziéknek is kijutott belőle: öt gyermeküket
kellett korán eltemetniük.
Amikor
1873-ban Róza asszony világra hozta nyolcadik gyermekét, már nemcsak város-, de
megye- és országszerte is jól ismerték a Fraenkel
B. szignóval ellátott papíros- és könyvárukat. Azt azonban senki sem sejtette,
hogy a nyolcadik kis újszülött – aki a Sándor nevet kapta – felnőve világhírre
tesz szert. Honnan is sejthették volna? Hiszen a csecsemők olyan egyformák,
csak az anyai szem tud közöttük különbséget tenni, az is úgy, hogy a sajátját
látja a legszebbnek. Róza asszonynak azonban volt kiben gyönyörködni Sándoron kívül
is, hiszen az ekkorra már nagyobbacska Henrik, Miksa, Zsiga és a többiek úgy
sorakoztak egymás után, mint az orgonasípok, s ott volt a szép, kicsi Gizella
is, aki alig egy évvel Sándor előtt született.
A sok gyereket
szigorú kézzel kormányozta Róza asszony, kénytelen volt ezt tenni, ha nem
akarta, hogy elszaladjon velük a ló. De nem csupán tudatos meggondolás diktálta
így, a természete is kemény volt. A mondás, hogy minden asszonyban egy tábornok
lakik, rá különösen igaz volt. Feltétlen engedelmességet és tiszteletet követelő,
ellentmondást nem tűrő személyisége ridegséggel és szigorú erkölcsiséggel
párosult. Kevés anya van, aki nem becézi, simogatja a gyermekeit, akinek nem
lágyul el a pillantása, nem enyhül a tiltása, ha a kicsinyeire néz. Róza
asszony ezen kevesek közé tartozott. Talán ilyennek született, talán az tette
kérgessé, keménnyé, hogy öt gyermeket kellett eltemetnie, és tizenegyet
fölnevelnie. Elvei voltak, amelyekből nem engedett, elvárásai, amelyek
megszegéséért szigorúan büntetett.
A
kis Sándor nem ismerte a minden fájdalmat édessé ringató anyai ölelést, a
gyermekkönnyeket felszárító gyöngédséget, simogatást. A mama a büntetést, a
szigort jelentette neki, és szorongást váltott ki belőle. A dajkájával sem volt
több szerencséje, nála sem talált se oltalomra, se nyugalomra. Különösen a
szobatisztaság elleni vétséget torolta meg borzasztó bántással a durva teremtés
- a szorongó, páréves kisfiúval pedig megtörtént néha, hogy későn jelezte: a
bilire kéne ülnie.
Ahogyan
a dajkában, úgy a személyzet többi tagjában sem talált szövetségesre Sándorka.
Mindenki a mamához volt lojális, mindenki azonnal jelentette neki, ha ő rosszat
csinált. De honnan is tudta volna, mi a rossz? Amikor megmondták, akkor már
késő volt, hiszen már elkövette, és akkor már nem úszta meg a büntetést. Azt a
rosszat igyekezett aztán elkerülni, de mert a rosszból sok volt, a jóból pedig
kevés, mindig újabb és újabb dologról derült ki, hogy a felnőttek szemében
rossz, helytelen.
Egy
ízben Gizellával játszva – három-, négyévesek lehettek -, izgalmas felfedezést
tett.
- Én
nem olyan vagyok, mint te! – jelentette ki ámulva, miután bekukkantott a húga
szoknyácskája alá.
-
Én szem vadok olyan, mint te! – visszhangozta a kislány, aztán a ruháiktól
megszabadulva szépen megszemlélték, majd megtapogatták egymást azon a
testrészükön, ahol legszembetűnőbb volt a különbség. Eme élvezetes és
tanulságos foglalatosság közben lepte meg őket a szakácsnő. Összecsapta a két
húsos tenyerét, ajvékolni kezdett, és azonnal rohant, hogy jelentse a mamának a
látottakat. Szigorú büntetést kaptak mindketten. Nem értették ugyan pontosan,
hogy miért, de el kellett fogadniuk, hogy ismét rosszat tettek.
- Ó,
bár sikerülne soha többé nem tenni semmi rosszat! – fohászkodott Sándorka.
Akkor a mama nem büntetné meg, nem korholná, nem nézne rá olyan összeszűkült pupillájú,
éles tekintettel. Ő soha nem akart rossz lenni, mégis mindig az lett. Miként magyarázhatta
volna el a mamának, hogy ő csak azért dobta az almát Gizella felé, hogy
megnézze, milyen ügyesen ugrik félre?! Tehet ő róla, hogy a kislány meg se
mozdult? Tehet ő arról, hogy az alma kemény, és az ütéstől feldagadt a Gizella
szeme? Nem magyarázhatta el, lehetetlennek tűnt, hogy a mama megértse őt.
Megszólalni sem mert, az tiszteletlenség, szemtelenség lett volna egy felnőttel
szemben. Állt némán, szemét a földre szegezve, háta meghajlott a szavak
kíméletlen ostorcsapásai alatt:
- Rossz
vagy! Komisz, rossz kölyök! Te megátalkodott!
A
nagy szidások után mindig könyvek közé, az üzletbe menekült. Ott jól érezte
magát, pedig még nem is tudott olvasni, mint a nagyobb testvérei. A
könyvespolcokon sorakozó kötetekbe zárt titokzatos világ, a kultúra lehellete
korán megérintette. Szerette, hogy annyian megfordulnak a boltban, és hogy a
papával mindig nagy tisztelettel beszélt mindenki. Büszke volt erre nagyon, és
elhatározta, ha nagy lesz, neki is rengeteg könyve lesz. A könyvek
csodálatosak. Először is annyira jó az illatuk, nem győzte őket szagolgatni.
Másodszor pedig mindegyiknek más a tapintása; a bőrbe kötötteké úgy különbözik
a vászonba foglaltakétól, mint egy bogár kitinpáncélja a tányér mellé tett
szalvétáétól. Harmadszor: a könyvekből tornyot lehetett építeni. Ezt a papa
megengedte nekik, amikor új könyvek érkeztek. Egykettőre rájött, hogy ha a
legnagyobb könyvet rakja alulra, és úgy rá a kisebbeket, akkor olyan magas lesz,
mint ő maga. Szerette nézni, ahogyan az apja elrendezi az új könyveket a
polcokon, szeretett segíteni neki. Egyszer két kis kezével felemelt egy vaskos
kötetet, és azt kérdezte:
- Papa,
ebben mi van? – Azt már tudta, hogy minden könyvben van valami, hallotta,
amikor a felnőttek az üzletben ilyesmiről beszéltek. Ha kíváncsian kinyitotta
valamelyiket, olykor képeket talált: vízi élőlényekről, fura emberekről,
épületekről. De a legtöbbjükben csak betűk sorakoztak.
-
Papa, ebben mi van? – ismételte meg a kérdést.
-
Ha megtanulsz olvasni, megtudod – hangzott a válasz –, a könyvekből megtudhatsz
mindent.
-
Mindent? – kérdezett vissza a gyerek, és elhatározta, hogy ellesi Henriktől és
Zsigától az olvasás tudományát. Mert tudni akart mindent. De legfőképpen azt
akarta tudni, miért van az, hogy ő mindig rossz, pedig nem akar az lenni. Tudni
akarta, miért érzi azt, amit érez, s mi az, amit érez. Tudni akarta, mit érez a
mama, amikor szidja őt, amikor olyan keményen pattognak a szavai, amikor hideg
fények kése villan a szemében. Tudni akarta, mi van a Gizella lelkében, amikor
sírva fakad, és mi van a Miksa lelkében, amikor büntetésből sarokba állítják.
-
Ó, ha egyszer nagy leszek, akkor én szét fogom szedni a lelket – határozta el
magában erősen – Vajon hol van bennünk a lélek? És hogyan lehet szétszedni?
Zsiga szétszedi a kisautókat, a dominót, Ilona a babaágyat, Gizella a babáját.
Én meg akarom fogni a lelkemet, és szét akarom szedni! Tudom, hogy mindent szét
lehet szedni: Henrik betűkre tudja bontani a szavakat, a nagymama le tudja
gombolyítani a kinőtt pulóvert. A könyvespolcokról le lehet szedni a könyveket,
és össze lehet rakni, hogy rend legyen…
A
kisfiú gondolatai kijelölték az utat a majdani felnőtt számára, anélkül, hogy
tudatában lett volna ennek. Annyira szenvedett a zűrzavartól, a mama
ridegségétől, a szeretethiánytól; annyira vágyott arra a rendre, amit úgy
neveznek, hogy a lélek harmóniája, hogy annak megteremtésére szentelte egész
életét. A mama csak azt tudta mondani, hogy ő rossz, nagyon rossz, és fogalma
sem volt arról, hogy ettől még rosszabb és rosszabb lett. A felnőttek nem
tudják, hogy nincs rosszabb, mint rossznak lenni! Mit nem adott volna azért,
hogy jó, hogy elég jó legyen, hogy megfeleljen a mamának! Megtanult úgy
létezni, hogy folytonosan arra figyelt, mit várnak el tőle, mit kívánnak tőle
mások, mert el akarta nyerni a tetszésüket. Ettől néha ügyetlenné vált,
bizonytalanul és szorongva mozgott.
Amikor
Fraenkel Bernát a család nevét Ferenczire magyarosította, Sándor hatesztendős
volt. Az első osztályos füzetére már azt a nevet írta, amelyen később
megismerte a világ:
Ferenczi Sándor
Kiválóan
tanult, a családban ez természetes, a bátyjai is eminensek voltak. Nem maradhatott
le mellettük ő sem. Szokásává vált, hogy reggelente, amikor otthonról elindulva
a kovácsoltvas kapu bezáródott mögötte, magában átismételte a tanultakat,
mindaddig mondogatta, amíg be nem ért az iskolába, amely a mai Herman Ottó Múzeum épületében
volt.
Dicséret nem
járt a kitűnőkért, szidást annál többet kapott. Róza mamát határozottan
aggasztotta Sándor viselkedése. Rajtakapta amint obszcén latin verseket olvasott,
és megtalálta azt a szójegyzéket, amit lyukasórákon készített a kamaszodó fiú
az általa ismert trágár szavakból. Ezzel a szótárral végképp betelt a pohár.
Jeges, megvető hangon kíméletlenül vágta oda a fiának:
- Te
megölsz engem! Te vagy a gyilkosom! Te gyilkos!
A
szavak tőrként hasítottak Sándor lelkébe, de rezzenéstelen arccal fogadta a
tettéért járó büntetést. A seb, amit Eibenschütz Róza ejtett, soha nem hegedt
be. Évtizedek múlva Ferenczi Sándor, a híres pszichiáter a naplójának vallotta
meg a traumát, amit édesanyja okozott azzal, hogy a gyilkosának nevezte.
A
mama mit sem sejtett abból, hogy a szavaival megölte a fiában az ősbizalmat.
Sokszor megismételte a szörnyű, igazságtalan kijelentést, pedig Sándor többé
nem volt látványosan rossz, nem szegült szembe az édesanyjával; illeszkedett és
alkalmazkodott, engedelmességre kényszerítette önmagát. Titokban,
lelkifurdalástól gyötörve tette azt, amiről sejtette, hogy a mama szemében
’rossz’, szégyellnivaló. Igazi, belső énjét évekig elrejtette még sajátmaga
elől is, és csak akkor nyitotta ki személyisége rejtett rétegének jól bezárt
kapuit, amikor megismerte a pszichoanalízis tudományát. De az még messze volt!
A magára
növesztett páncél alatt egyre jobban szenvedett a szeretetlenségtől, az
őszinteség hiányától. Szorongásairól nem beszélt senkinek, az édesapjának sem.
S hamar eljött az idő, hogy nem is tehette volna. Ferenczi Bernát – néhány napi
betegség után - 1889. november 25-én váratlanul meghalt. Tizenegy gyermek
maradt apa nélkül, a legkisebbik, Zsófia még alig volt hatéves.
Róza asszony gondoskodott róla, hogy a férjét ősi zsidó szokás szerint
mielőbb eltemessék. Élettelen testét langyos vízzel kívül-belül gondosan
megmosták, körmeit megtisztították. Tálit kitlibe – fehér halotti ruhába –
öltöztették, s annak rojtjait kibontották, annak jeléül, hogy az eltávozottat
immár nem terheli földi kötelesség.
A család a gyász jeleként megszaggatta, beszakította ruháit, ezt tette
a tizenhat éves Sándor is. A többiekkel együtt mondta ő is az áldást: Báruch Átá Adonáj Elohénu Melech Háolám,
dáján háemet…
Egy nap telt el
a papa halála óta, és Sándor szeme könnytelen maradt. Nem tudott sírni.
Bűntudata volt, mert fájdalmat sem érzett. Tompa ködön át érzékelt mindent,
mintha meg sem történt volna az egész, mintha a papa csak elutazott volna
valahová, ahonnan hamarosan hazatér. Járt-kelt, nem találta sehol a helyét, majd
hirtelen ötlettel elhatározta, hogy kísérletezni fog. Kíváncsisága is olyasmi
volt, amit Róza mama rosszaságnak tartott, de a mama most nem figyelt rá.
Egyre erősebben lett benne a késztetés, hogy valami tiltott dolgot
cselekedjen. Eszébe jutott, hogy haldokló apját éterrel élesztgették, és kedve
támadt rá, hogy behatóbban tanulmányozza az illékony anyagot, amelyről sokat
olvasott már. Belopózott apja szobájába, és zsebébe rejtette az üveget,
amelyben még volt egy kis éter. A szíve egyre hangosabban és egyre gyorsabban
vert. Pontosan tudta, hogy amit tesz, az rossz és veszélyes, ráadásul
tiszteletlenség halott édesapjával szemben. Mégsem bírt, nem tudott ellenállni!
Bezárkózott egy félreeső, kis szobába a megszerzett éteres üveggel és egy doboz
dörzsgyufával. Arca lángolt, remegő kezét a mellkasára tapasztotta, hogy
lecsitítsa dörömbölő szívét. Aztán meggyújtotta a színtelen, bódító szagú
folyadékot. Idegei pattanásig feszültek: tudta, az éter gyúlékony és
robbanásveszélyes, akár az egész ház leéghetne.
Szerencséje volt, nem történt semmi baj. Bűntudat fogta el. Nem azért,
mert veszélyeztette a többieket, hanem rajongva szeretett, halott apja miatt.
Úgy érezte, meggyalázta az emlékét, vétett az iránta való tisztelet ellen az
éteres kísérlettel.
- Ezt soha sem bocsátja meg nekem – suttogta, de maga is tudja, hogy ő
az, aki nem bocsát meg sajátmagának. A kínzó lelkiismeret-furdalás csak akkor
enyhült, amikor szentül elhatározta, hogy azontúl minden egyes napon gondolni
fog a papára:
- Ha százhúsz évig élek, akkor is! Mindennap! – nyomatékosan
ismételgette magában. Honnan is sejthette volna, hogy annak a százhúsz évnek
csupán a fele adatik neki?
Ferenczi Bernátot az avasi zsidó temetőben helyezték örök nyugalomra.
A
temetés másnapján elkezdődött a sivá,
a gyászhét időszaka. Róza asszony attól fogva megváltozott. Ridegsége,
engesztelhetetlen szigora lassan-lassan enyhülni kezdett. De az oly nagyon
vágyott simogatásokat, becézgetéseket továbbra is képtelen volt megadni a
gyermekeinek. Rászakadt az üzletvezetés gondja-baja, a család megélhetésének terhe - nem volt már
ideje Sándor csínytevéseire figyelni. A tizenegy gyerek onnantól fogva, ha nem
is kényeztetőbb, de kevésbé szigorú légkörben nevelkedett.
Sándor 1890-ben beiratkozott a bécsi egyetem orvosi fakultására.
Pályaválasztása – noha ennek sokáig maga sem volt tudatában – már kisfiú
korában eldőlt, amikor először érzett vágyat arra, hogy ’szétszedje’ az emberi
lelket. Mert ez az, ami jobban érdekelte mindennél, érdekesebbnek találta az
anatómiánál, a testi betegségek okainak és gyógymódjának megtalálásánál.
Diplomás orvosként visszatért Magyarországra, Pesten, a Szent Rókus Kórház
prostituáltosztályán dolgozott, majd az ideg- és elmebetegségekre irányult a
figyelme. Azt mondják, aki meg akarja ismerni az embert, töltsön el egy kis
időt az őrültekházában. Amit ott a kór nagyítólencséjén át jól megfigyelhetően
lát, ott van a ’normális’ emberben is, kicsiben.
Ferenczit az
álom, a hipnózis, az okkultizmus, az alig – vagy egyáltalán nem – tudatos
állapotok foglalkoztatták. A psziché végtelen, alig feltárt birodalma az, ami
magával ragadta. Az emberi érzelmek, a szexualitás pszichés vonatkozásai, a
sejtelmek, a megérzések, a lélek sebezhetősége és közvetlen megismerésének
lehetetlensége izgatták.
Életének fontos állomása volt az a nap – 1908. február 2. –, amikor
Freuddal találkozott. Közös érdeklődésük, szellemi rokonságuk barátokká tette
őket, gyakran a szabadságukat is együtt töltötték, és számtalan levelet váltottak
egymással. A pszichoanalízis magával ragadta Ferenczit, úgy látta, ez az a
módszer, amely annyi kérdésére, kételyére választ adhat, annyi megoldatlan
problémára gyógyírul szolgálhat.
Az analízisek közben jött rá arra, hogy a kliensekkel való munka mélyen
megérinti magát az orvost is, hogy ’bevonódik’ a folyamatba, saját
feldolgozatlan problémái akadályozzák az objektivitását. Rádöbbent, hogy az
ember pszichéje nemcsak úgy védekezik, hogy másokra vetíti azt, amit magában
elfogadhatatlannak tart, de az ellenkezőjére is képes: introjektálja, énjébe
építi a pozitív külső hatásokat.
Saját emlékeinek felidézése és mások fájó emlékeinek analizálása erősítette
meg benne a meggyőződést: a korai anya-gyermek kapcsolatnak döntő szerepe van a
személyiség fejlődésében.
Megszállottan
dolgozott, és munkája eredményeiről konferenciákon, szakcikkekben számolt be.
A kis, miskolci
fiúból a magyar pszichoanalízis megteremtője lett. 1913-ban az ő elnökségével
alakult meg a Magyarországi Pszichoanalitikai Egyesület.
Az első
világháború alatt csapatorvosként teljesített szolgálatot. Szabad óráiban Freud
műveit fordította magyarra, s azon dolgozott, hogy a biológia tudományát és a
pszichoanalízist összekapcsolja. A Haeckel-féle biogenetikai alaptörvényt a
lélekre is érvényesnek tartotta. Ez a törvény azt mondja ki, hogy az élőlények
egyéni fejlődésük során röviden megismétlik őseik geológiai korszakok során
megtett fejlődését. Ferenczi úgy vélte, hogy a lélek épp úgy alá van vetve
ennek a törvénynek: megrázkódtatásai, traumái kicsiben a jégkorszakok és a
tengerek kiszáradásának iszonyú sokkjait ismétlik meg.
Érdeklődése nem
csupán az analitikusok oly ismert bútordarabján, a díványon elhangzottakhoz
kötődött. Mohón, lázasan érdeklődött minden új iránt, foglalkoztatta az okkultizmus,
a nyelvészet, a színház, a zene. Megőrizte gyermekkori kíváncsiságát,
nyitottságát, a felfedezni vágyás legyőzte benne a konvenciót, az illendőséget
– épp úgy, mint kamaszkorában, amikor édesapja halálának másnapján meggyújtotta
az elcsent étert.
Mindent kipróbált, amiről csak olvasott, hallott. Kosztolányi
Dezső írta, hogy egyszer, amikor benyitott Ferenczi dolgozószobájába, azt
látta, hogy barátja a kanapén ült - teljesen
felöltözve, ám mezítláb -, és tenyerével
a talpát simogatta. A költő, aki ugyancsak megőrizte gyermeki lelkületét,
mosolyogva kérdezte, miért a talpsimogatás. Kiderült, hogy Ferenczi a
Babinszky-reflexet próbálta ki önmagán. Ez a velünk született reflex csak
csecsemőkorban váltható ki, a járni tudó kisgyereknél már nem. Ha a csecsemő
talpának külső szélén a saroktól a lábujjak irányába végighúznak egy tompa
tárgyat, akkor lábujjait legyező alakban megfeszíti, nagyujját a többi néggyel
ellentétes irányban. Ferenczi a saját talpán ellenőrizte, hogy a reflex nála már
valóban nem váltható ki. Így, önmagán
kísérletezve fedezett fel, értett meg sok mindent kisfiúkori lelki sebeiből,
amelyeket édesanyja okozott a ridegségével. Fájó emlékeit a naplójának vallotta
meg, Róza asszonynak sohasem mondta. Felnőttként megértette, méltányolta és
talán sajnálta is az energikus özvegyasszonyt, aki fellendítette férje
vállalkozását, felnevelte és taníttatta gyermekeit –, de képtelen volt az
irántuk való szeretetét kimutatni.
Róza asszony a háború után Miskolcról Ilona nevű lányához költözött Nyíregyházára.
Ferenczi Bernát még 1870-ben nyitott ott egy fióküzletet, amit először Miksa,
majd József vezetett. Sándor hol hozzájuk utazott a Nyírségbe, hol öccséhez, Károlyhoz
Miskolcra. Károly vitte tovább a hajdani Fraenkel Bernát-féle vállalkozást.
A fekete alapon
zöld betűkkel festett cégtábla az üzlet bejárata fölött, az új könyvek és
kották illata, az avasi temető síremléke mind a papát és a gyermekkort juttatja
Sándor eszébe. A gyermekkort, amit megédesített a kultúra és a műveltség
közege; és amelyben annyi fájdalmat okozott a mama ridegsége, szigorúsága.
Élete első, legfontosabb időszakának – a kisgyermek- és kamaszkornak – Miskolc
volt a színhelye. Itt ismerte meg majdani feleségét is, Róza mama régi
barátnőjének, özvegy Proppernének a menyét, Gizellát.
Propper Ignác jómódú borkereskedő volt Miskolcon, háza a Ferencziékéhez
közel, ugyancsak a Széchenyi utcán volt. A két család olyan jó viszonyba került
egymással, hogy első fiának, Henriknek a születésekor Ferenczi – akkor még
Fraenkel – Bernát Propper Ignácot hívta komának. Hitbéli dolgokban is
egyetértettek, lévén mindketten neológ zsidók. A Ferenczi család az évek
elteltével egyre népesebb lett, Propperéknek viszont csak két gyermekük volt:
Géza és Vilma.
Propper Géza 17 évvel volt idősebb Ferenczi Sándornál. Mire Sándor a
miskolci református főgimnáziumba került, Géza már családos ember volt,
ügyvédként dolgozott. A fővárosban élt, de ha a szüleihez jött látogatóba, a
feleségét, Altschul Gizellát is hozta magával. Propperné bemutatta őt Róza mamáéknak
is. A kamaszodó Sándor csak lopva mert gyönyörködni a fiatalasszony
szépségében.
Hosszú évek múltán, Pesten találkoztak újra. Ferenczi 27 éves volt,
Gizella nyolccal idősebb, két nagylány – Elma és Magda – anyja. Pálos Gézával
való házassága megromlott, nem éltek együtt.
Ferenczi Sándor udvarolni kezdett az asszonynak, és évekig tartó ostrom után
érzelmei viszonzásra találtak a művelt, melegszívű asszonyban. Kapcsolatukat
azonban beárnyékolta egy váratlan esemény.
Gizella arra kérte Ferenczit, vegye analízisbe a nagyobbik lányát,
Elmát. A fiatal teremtést megviselte, hogy egy francia ifjú öngyilkos lett
miatta, és búcsúlevelében megírta: tudja, hogy őt nem szereti Elma, mégsem
tudná elviselni, hogy máshoz menjen férjhez, inkább meghal. A zaklatott lelkű lány
elment a Ferenczi lakására, lefeküdt a díványra, és beszélni kezdett. Az orvos
a divány mögött ült egy karosszékben, és hallgatta őt.
Talán
harmadszor vagy negyedszer volt ott, amikor Ferenczi fölállt a helyéről, melléült,
megcsókolta, és bevallotta, hogy szereti. Félénken kérdezte, tudná-e Elma
viszonozni az érzelmeit. A lány igennel válaszol.
Mindketten úgy
tartották becsületesnek, hogy a történteket elmondják Gizellának. Az asszony
szívére mintha ököllel mértek volna ütést, alig kapott levegőt. Ám az első,
ösztönös döbbenet után – hihetetlen önuralommal – azt felelte, ő örülni fog
annak, ha az a két ember, akiket ő a legjobban szeret a világon, egymásé lesz.
Megtörtént az
eljegyzés, és a vőlegény naponta följárt ebédelni a menyasszonyáékhoz.
Analizálni azonban nem akarta többé Elmát, ezért elküldte Freudhoz Bécsbe.
Freud valami olyasmit tett, ami elvei ellen való volt: beleavatkozott mások
életébe. Lebeszélte a barátját erről a házasságról.
Elma közben
rájött, hogy mégsem annyira szerelmes Ferenczibe, mint analízis közben hitte.
Szakítottak. A lány egy félévre elutazott. Mire visszatért, édesanyja és Sándor
már összeházasodtak. Az esküvőjük napján – micsoda tragikus véletlen! –
szívrohamban meghalt a volt férj, Pálos Géza.
Gizella, aki 56 évesen lett a Ferenczi felesége, hűséges és odaadó
asszonynak bizonyult. Talán éppen a vele való mély beszélgetések során jött rá
az orvos arra, hogy nem a szenvtelen, be nem avatkozó magatartás, hanem a
szeretetteljes, megértő elfogadás, a ’kölcsönös analízis’ az, ami
meggyógyíthatja a kezelések során a beteg ember – és az őt gyógyító – lelkét.
Mert tudta már, hogy az emberi léleknél nincs sebezhetőbb, és azok a sebek a
legmélyebbek, amelyek a legkorábbiak, amelyeket a szülők okoznak a
gyermekeiknek akarva-akaratlanul. Tudta azt is, hogy a pszichiáter nem maradhat
kívülálló, mert akaratlanul is érzelmek ébrednek benne a betegével
kapcsolatban. Ezek a – negatív vagy pozitív – érzelmek pedig tévútra vihetik a
gyógyítást, ha nem tudatosulnak.
Annyi mindent tudott a lélekről, amelyet gyermekkorában szétszedni
vágyott. Annyi mindent tudott már önmagáról, a viselkedése mozgatórugóiról, a
tudattalanjából analízisekkel felhozott elnyomott késztetésekről! Annyi
mindent, és mégis olyan keveset! Mert az emberi lélek nem olyan, mint a Föld,
amelynek kontinenseit az évek során mind fölfedezték, bejárták, megismerték és
leírták. Az emberi lélek olyan, mint a világegyetem maga: végtelen, be nem
járható, tökéletesen meg nem ismerhető. S hogy minden emberben ott van egy világegyetem,
a maga külön világegyeteme, az semmihez sem fogható csoda.
Az évek
múltával azt is megértette, hogy mindabban, amit elért, nem csupán ő maga, de a
családja, a szülei is benne vannak. Hogy a papának a könyvekkel és kottákkal
gazdagon megrakott üzletével, a nyelvtudásával, az olvasottságával, a zene
iránti rajongásával egyetemben mennyi része volt abban, amivé vált. S valami
ennél fontosabbra is rájött. Arra, hogy a mama, a rideg és követelő, keményen
büntető, őt gyilkosának nevező mama nélkül soha nem volna belőle
pszichoanalitikus. Hogy neki, az ő jeges szigorúságának köszönheti azt a
mérhetetlen szeretetéhséget, amely benne lakott, és az empátiát, amellyel a
betegei felé fordulva megújította a pszichoanalízis technikáját. Ettől fogva
gyöngéd szeretettel és büszkén pillantott az édesanyjára, aki idős asszonyként
is megőrizte a tartását és szellemi frissességét. Bemutatta őt Freudnak is.
Eibenschütz Rózsa 80. születésnapjára valamennyi élő gyermeke és unokája összegyűlt Berlinből, Bécsből, Budapestről, Miskolcról. Az anya, aki
tizenhat gyermeknek adott életet, az asztalfőn ülve körülnézett megmaradt
övéin. Még mindig csillogó tekintete szokatlanul hosszan időzött el azon a
gyermekén, akit a legrosszabbnak nevezett mind közül.
Fél év múlva, 1921 júliusában újra Nyíregyházára utazott Ferenczi
Sándor. A mama haldoklott, a szíve nem bírta tovább. Orvos fia számolta a
pulzusát.
Ez már a vég
volt, az utolsó, reménytelen küzdelem a halállal. A sápadó, élettelen arcon
kiütött a veríték, mint a salétrom a falakon. A lélegzetvétel egyre nehezebb
lett, a zihálás betöltötte a szobát, a fénytelen szemek némán könyörögtek:
- Segíts, fiam!
Ferenczi újra és újra morfiumot adott, hogy enyhítse a szenvedést.
Aztán a
fájdalom lassan beleolvadt az álomba. Így, az álmában érte a halál a mamát. A
fiú látta az emelkedő-süllyedő mellkast, hallotta a lassuló lélegzetvétel
ritmusát. Aztán egy hosszú kilégzés után meghallotta a csöndet. Eibenschütz
Róza lekapcsolódott az élet örök áramáról, léte befejeződött.
Halálában vissza
akart térni Miskolcra, férje oldalán kívánt nyugodni az avasi zsidó temetőben.
Sándor nem értett egyet ezzel, de a testvérei elképzelhetetlennek tartották,
hogy ne teljesítsék anyjuk utolsó akaratát.
Másnap
fémkoporsóban vitte egy lovaskocsi néhai Ferenczi Bernát özvegyének földi
maradványait Nyíregyházáról Miskolc felé. Tombolt a kánikula, szinte
elviselhetetlen volt a hőség. A lovak kimerültek, alig bírtak fölfelé menni
terhükkel a Hideg-soron. A család könnyebb kocsit kerített, arra tették át a
koporsót, de azon nem feküdt stabilan, vissza kell rakni a nehezebbre.
A temetőben már
ott tátongott a kiásott sírgödör. Olyan volt, amilyet a fakoporsóknak szoktak
ásni - a fémkoporsó nem fért el benne, a fej felőli része megakadt. Újraásták a
gödröt, a gyászoló család egy órahosszát várt a koporsó mellett. Róza mama
holtában is összetartotta a családját. A sírfeliratát ő maga fogalmazta:
„Gyermekeim ne sírjatok! Itt drága apátok oldalán megtalálom
azt a megnyugvást és pihenést, mit gyászos halála óta, a földön hiába
kerestem.”
Ki tudja, sírt-e
Ferenczi Sándor, amikor eljött Miskolcra a családi könyvesboltot továbbvivő
öccséhez, és ellátogatott a szülei sírjához, s elhelyezte a sírkövön – zsidó
szokás szerint – az emlékezés kavicsait? Ő maga áttért ugyan a református
hitre, de a gyökerei mélyen éltek benne, kitéphetetlenül – ahogyan a gyermekkor
él örökké a felnőtt ember személyiségében, döntéseiben, választásaiban,
magatartásában. Mert ami volt, nem múlik el, amíg van, aki továbbvigye, aki
megőrizze.
Azt mondják, a
zsenik egyik titka az, hogy sohasem nőnek fel teljesen, bármikor kapcsolatba
tudnak lépni a bennük lakó gyermekkel, bármikor elő tudják hívni őt magukból. A pszichiáter Ferenczi a tulajdon gyermeki
lényét felidézve, annak fájdalmait átélve, analizálva döbbent rá sok fontos
dologra. Arra, hogy az anyák szavai halhatatlanok: akkor is, ha azt mondják a
kicsinyüknek, „te vagy a legszebb, a legjobb a világon”, s akkor is, ha azzal
ütnek sebet rajta, „rossz vagy”, „te megölsz engem”, „te vagy a gyilkosom”. Soha, legnagyobb sikere idején sem tudta elfelejteni
ezeket a szavakat, ahogyan a papát sem tudta elfelejteni. Hiszen megígérte
önmagának, amikor kíváncsi kamaszként elcsente az éteres üvegcsét, és
meggyújtotta a tartalmát, hogy amíg él, minden áldott napon gondolni fog rá.
Évtizedek múlva,
betegágyán feküdve is a papára gondolt. Hány éves is volt a papa, amikor
meghalt? Ötvenkilenc. Éppen annyi, mint ő most: május 22-e van, és ő július
7-én ünnepli a 60. születésnapját…
- Milyen furcsa is
– tűnődött -, olyan idősnek tűnt a papa, olyan soknak tűnt az az ötvenkilenc
év… pedig mennyire kevés…
Sápadtan,
vérszegényen feküdt az ágyban. Arra gondolt, milyen tág és milyen hatalmas is a
világ egy kisgyermek szemében, és felnőve milyen szűknek és korlátozottnak
tűnik.
Hirtelen vágyat érzett, hogy visszatérjen
Miskolcra, ahol felnőtt; hogy játsszon a testvéreivel, hogy lenyomja a
kovácsoltvas kerítés fényes kilincsét, és hóna alatt az iskolatáskával
elinduljon az iskolába, magában a memoritert mormolva… Annyira szeretett volna
megállni a papa jól ismert üzlete előtt, nézni az ismerős betűket: ’Ferenczi B. könyvkereskedése’. Úgy szerette
volna orrát a kirakathoz nyomva bámulni a gyönyörű, új könyveket, a
képeslapokat, a papírszalvétákat. Úgy szerette volna hallani az ajtó fölötti
kis csengő csilingelését, amikor ki- vagy belép valaki…
Olyan hevesen sóvárgott arra, hogy hazatérjen,
ahogyan még soha addig.
És szaladni
kezdett, rohanni, bolondos jókedvvel, boldogan futott végig a Széchenyi utcán,
elfúló lélegzettel futott, futott a könyvüzlet felé, ahol a papa várta, kezében
a legújabb könyvekkel és kottákkal, oldalán a mamával, aki kitárta feléje a
karját, és lehajolt, hogy magához ölelje, és csókokkal borítsa el.
Az ajtó
kinyílt, a kicsi csengettyűk a mozgástól édes hangon harangozni kezdtek, és ő
szédülve futott, futott… Már csak egyetlen lépést kell tennie, és ott lesz, a
mama karjaiban…
1933. május 22-e volt, hétfő. Ferenczi
Sándor is ezen a napon hagyta itt ezt a földi világot, épp úgy, mint sok-sok
évvel azelőtt az édesapja.
Nem voltak
gyermekei, akik létükkel továbbvitték volna apjuk génjeit. Öröklétét,
továbbélését az emberi lélekkel kapcsolatos zseniális felfedezései, írásai
biztosítják - és Miskolc, a szülőváros,
amely büszke hajdani fiára, a magyar pszichoanalitika megteremtőjére.
(Megjelent a Kossuth Könyvkiadó gondozásában 2009-ben napvilágot látott Miskolci legendák c. könyvben, ill. szerepelni fog az idén megjelenő A kövek nem hervadnak el c. kötetemben)
Verseimet, írásaimat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény védi, így azok előzetes engedélyem nélkül nem vehetők át, nem terjeszthetők semmilyen (sem nyomtatott, sem digitális) formában.
A törvény teljes szövege itt található:
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99900076.TV
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése