A Hősök terénél álló, hajdan gyönyörű,
mostanra azonban már megrongálódott zsinagóga azt az időt idézi, amikor még
eleven hitélet folyt a városban. A II. világ-háború előtt a tizenötezer tagot
számláló hitközségnek három nagy zsinagógája, és emellett számos létesítménye –
kóser húsboltja, rituális fürdője, azaz mikvéje – is volt.
Élt
valamikor a 19. század második felében a városban két fiatal zsidócsalád,
amelynek az asszonyai ugyanazon a napon, ugyanabban az órában adtak életet első
gyermeküknek. Szerencsére szomszédok voltak, bár a bábaasszony így is alig
győzött egyik helyről a másikra szaladgálni. A két csecsemő szinte egyszerre
sírt fel, ahogy a kinti világ hidegét megérezte, s egyszerre hallgatott el az
édesanyja ölelésében. Mindkét hívő család a Bibliából választott nevet
elsőszülöttjének: a kislányt Sárának, a fiút Jákobnak nevezték el.
A két gyermek
összehozta a két családot, nem múlt el nap, hogy az asszonyok ne szaladtak
volna át a szomszédba valamiért. Mikor a Sára anyja belázasodott, a Jákob
édesanyja szoptatta meg; mikor meg ő
lett beteg, akkor a Sára édesanyja tette a mellére a kisfiút. Amikor
zsidó szokás szerint körülmetélték a nyolcnapos kis Jákobot, Sáráék családja is
együtt ünnepelt, örvendezett velük. Az asszonyok ráérős óráikban együtt
hímezték a szombati kalács- meg mácesztakarókba a héber feliratot.
A
két gyerek együtt cseperedett fel, mintha nemcsak tej-, de igazi testvérek
lettek volna. A szüleik meg gyönyörködtek bennük, s titokban arra gondoltak,
milyen szépek is lesznek majd az esküvői hüpe alatt!
A
férfiak a munka után el-eljártak megnézni a Kazinczy utcában évekig épülő
nagyzsinagógát, amit egy híres bécsi építész – Ludwig Förster – tervei alapján
építettek. Látták, ahogyan napról-napra emelkedik az ég felé a háromhajós,
hatalmas épület. Látták, ahogyan a mesterek a keskeny, íves ikerablakokat, meg
a keleti és nyugati homlokzat rózsaablakait a helyükre teszik. Megcsodálták a
fenséges építmény minden részletét, az ívelt, hármas kapuzattól a főhomlokzatot
díszítő kőtábláig. Egyetértettek benne, hogy érdemes volt a hitközségnek a
bécsi építészt felfogadnia, a miskolci zsinagógát a külhonból ideutazó zsidók
is bámulni fogják.
Amikor
1863-ban az először megnyílt zsinagógába mentek a legszebb ünneplő ruhájukban,
nem sejtették, hogy éppen a zsinagóga miatt kapnak hajba, tönkretéve a két
család addigi barátságát.
A
zsinagóga belső terét aranyozott öntöttvas oszlopok, lámpák, rácsozatok díszítették,
a falakra keleti csillagmotívumokat festettek. De a tervező nem tartotta magát
mindenben az ortodox hagyományokhoz: orgonát építtetett a zsinagógába, s már ez
sem tetszett a hitközség sok tagjának. Az meg aztán végképp felháborította
őket, hogy a Tóra-olvasó asztalt, a bímát nem a zsinagóga közepére helyezte,
hanem a keleti falon lévő frigyszekrény elé. A díszes frigyszekrényben őrzött
Tóra-tekercsek a legfontosabb vallási jelképek a hívő zsidók számára. A
pergamenre írt szent szöveget recitáló hangon olvassák fel szombat
délelőttönként a zsinagógában. A pergamentekercsek két fára vannak erősítve,
hogy folyamatosan lehessen olvasni őket. A két fát ’életfának’ nevezi a
hagyomány. A Tóra-tekercs értékes kegytárgy, amit ékes köntösbe ’öltöztetnek’,
drága övvel öveznek, és földíszítenek. Olvasásának megvan az évezredes
rituáléja, s ehhez az is hozzátartozik, hogy a Tóra-olvasó asztal a zsinagóga
centrumában álljon. Ezt a hagyományt még a híres bécsi építész sem
változtathatja meg – vélte felháborodva a Jákob apja. De Sára apja úgy
gondolta, hogy attól még nem dől össze a világ, ha ezt-azt egy kicsit
megváltoztatnak.
A
véleménykülönbség megrontotta a két család jó kapcsolatát. Egyre ritkultak az
alkalmak, amikor összejártak, s miután a miskolci rabbit a sátoraljaújhelyi
rabbigyűlés kiátkozta, és a zsinagógát átalakították a hagyománynak
megfelelően, a Jakab meg a Sára apja már nem is volt beszélő viszonyban. A Sára
apjáéhoz hasonlóan gondolkodó zsidók megalakították a maguk külön hitközségét.
A
két gyereket eltiltották egymástól, ami ellen ők először sírva ágáltak, végül
belenyugodtak. Aztán, amikor eljött az ideje, Sára is, meg Jakab is mással állt
a hüpe alatt, máshoz kötötte az életét. Nem sejtették, hogy kései
leszármazottaiknak megadatik majd az, amitől őket megfosztották.
Ahogy
teltek az évtizedek, a hajdani vita feledésbe merült a két család
leszármazottai között. Arra sem emlékezett már egy idő múlva senki, hogy valaha
barátságban, aztán meg haragban voltak. Nem sejtette az a fiatal pár sem,
amelynek egyik tagja a Jákob, másiké a Sára kései utódja volt. 1936 tavaszán
fogadtak egymásnak örök hűséget. Szeretetben és békességben éltek, örültek az
egy esztendő múlva megszülető kis Jákobnak, s a három év múlva őt követő
kislánynak, akit Sárának neveztek el. A két testvér úgy szerette egymást,
ahogyan valamikor az a régi két gyerek… Jákob el nem engedte volna Sára kezét,
ha az édesanyja rábízta, hogy vigyázzon rá.
Aztán
a miskolci gettó tizenháromezer lakójával együtt bevagonírozták őket is, és
Auschwitzba vitték. Mire odaértek, már csak hárman maradtak: a két gyerek meg
az apjuk. Rövidre nyírt hajú, pattogó szavú, fényes csizmás SS-katona tépte ki
Sárát az apja karjából, s indította a kéményes nagy épületek felé, amerre a
többi öreg meg gyerek ment. Jákobot nem vette észre, csak akkor, amikor a
kishúga után szaladt, hogy vigyázzon rá.
Utoljára
így látta őt az apjuk, ahogyan bandukoltak egymás kezét fogva Jákob meg Sára.
Ahogyan ezrek meg ezrek, ők sem tértek soha többé vissza Miskolcra.
Azt
mondják, hogy a szombatra virradó éjszakákon néha, amikor az utcák
elnéptelenednek, két kis alak álldogál kézen fogva a Zsinagóga udvarának kapuja
előtt, ott, ahol a bejáratnál nagy tábla őrzi a holokausztban elpusztultak
nevét. Valaki egyszer látta, ahogy a nagyobbik alak, a kisfiú fölmutatott a
kőtáblára, és azt mondta:
–
Látod, az van oda írva, hogy „Ne ölj!”
(Megjelenés helye: Miskolci legendák - Kossuth Könyvkiadó Bp., 2009.)
Verseimet, írásaimat a szerzői jogról szóló 1999. évi
LXXVI. törvény védi, így azok előzetes engedélyem nélkül nem vehetők át, nem
terjeszthetők semmilyen (sem nyomtatott, sem digitális) formában.
A törvény
teljes szövege itt található:
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99900076.TV
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése